Opisy matričních dokladů

  • Zobrazení:

1. Identifikační číslo

Není stanoveno

2. Kód

Není stanoveno

3. Pojmenování (název) životní situace

Opisy matričních dokladů

4. Základní informace k životní situaci

Matriční doklady (rodné, oddací, úmrtní listy, nebo doklady o registrovaném partnerství) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, zemřela, uzavřela manželství nebo vstoupila do registrovaného partnerství.

Jde-li o narození, úmrtí, uzavření manželství nebo vstup do registrovaného partnerství, státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá zvláštní matrika v Brně (Úřad městské části Brno-střed).

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Matriční úřad vydá matriční doklad:

  • fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny (manželovi, partnerovi, rodičům, dětem, prarodičům, vnukům a pravnukům), jejím sourozencům a zmocněncům těchto osob; podává-li žádost zmocněnec, musí být podpis zmocnitele na plné moci úředně ověřen,
  • pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
  • statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. 12. 1949,
  • fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.

Matriční úřad vydá úmrtní list fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem jeho pohřbu.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Splnění všech požadovaných náležitostí

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Žadatel se obrátí osobně nebo písemně na matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, zemřela, uzavřela manželství nebo vstoupila do registrovaného partnerství.

Požádá-li fyzická osoba o vydání matričního doladu prostřednictvím zmocněnce, musí být její podpis na plné moci úředně ověřen.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Tuto situaci můžete řešit v úředních hodinách na Městském úřadě Bílina, odbor správní a vnitřních věcí, matrika, Břežánská 50/4, kanceláře č. 214, druhé podlaží budovy radnice.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Matrikářka městského úřadu

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Matriční úřad vydá matriční doklad fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny. Za členy rodiny se pro tento účel považují manžel, partner, rodiče, děti, sourozenci, prarodiče, vnuci a pravnuci.

Žadatel předloží:

  • průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas, průkaz o povolení k pobytu pro cizince),
  • matriční doklad k prokázání příbuzenského poměru (např. rodný list, oddací list); případně jinou veřejnou listinu, kterou žadatel prokáže, že požadovaný matriční doklad je nezbytný pro uplatnění jeho práv před orgány státu nebo orgány územních samosprávných celků,
  • pokud žádost podává zmocněnec, je třeba předložit  také  plnou moc s úředně  ověřeným podpisem žadatele.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Žádost o opis matričního dokladu

Elektronický formulář:

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní poplatky jsou vybírány dle sazebníku správních poplatků zákona č. 634/2004Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů:

Položka 3 písm. b)

Za vydání druhopisu rodného, úmrtního, oddacího listu, nebo dokladu o registrovaném partnerství     100 Kč 

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Při osobní návštěvě se druhopis matričního dokladu vydává bezodkladně. Pokud je žádost zaslána poštou, je vyřízena nejpozději do 30 dnů od doručení příslušnému matričnímu úřadu.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

-

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

-

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Upřednostňuje se osobní návštěva, v případě elektronického podání musí být doloženy všechny potřebné dokumenty v originále a žádost podepsána zaručeným elektronickým podpisem nebo prostřednictvím  datové schránky žadatele. Matriční doklad nelze zaslat elektronicky.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Postupuje se dle zákona č. zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, v souladu se zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“).

18. Jaké jsou související předpisy

Související právní předpisy:

  • Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů.
  • Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 91/2012 Sb., o mezinárodním právu soukromém, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

-

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

-

21. Nejčastější dotazy

Není stanoveno

22. Další informace

Není stanoveno

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

Není stanoveno

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

Není stanoveno

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

Není stanoveno

26. Kontaktní osoba

Není stanoveno

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

17. 05. 2019

28. Popis byl naposledy aktualizován

22. 05. 2019

29. Datum konce platnosti popisu

Bez omezení

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Není stanoveno